

Judecătoria Ungheni activează în baza Constituției Republicii Moldova, Legii cu privire la organizarea judecătorească nr. 514 din 06.07.1995, Legii cu privire la statutul judecătorului nr. 544-XIII din 20 iulie 1995.
La data de 27.07.2007 Judecătoria Ungheni cu aportul CSM și al MJ este selectată dintre cele 4 judecătorii- pilot din cadrul Programului Preliminar de Țară al Fondului ”Provocările Mileniului” pentru Bună Guvernare, în care s-a implementat o serie de reforme.
Scopul acestui program fiind consolidarea capacităților sistemului judecătoresc de prevenire și combatere a corupției, sporirea transparenței, acordarea unor servicii excelente populației.
Conform prevederilor legii nr. 76 din 21.04.2016 cu privire la reorganizarea instanțelor judecătorești (art. 1, lit. n), Judecătoria Nisporeni fuzionează prin contopire cu Judecătoria Ungheni, formând Judecătoria Ungheni, care și-a început activitatea la 1 ianuarie 2017.
Judecătoria Ungheni cuprinde în raza sa de competență a raionului Ungheni și Nisporeni un număr de 113 de localități.
La Judecătoria Ungheni angajații instanței de judecată utilizează programul PIGD versiunea 5.1-a, fiind un sistem unic de înregistrare și gestionare a tuturor dosarelor, precum și de distribuire electronic aleatorie a dosarelor. Ședințele de judecată sunt înregistrate audio. La intrarea în instanță este instalat monitor electronic pentru vizualizarea ședințelor de judecată aflate pe rolul instanței.
De la 01.07.2009 conform Hotărârii CSM din 18.12.2008 toate hotărârile judecătorești sunt publicate pe pagina web a instanței care a emis hotărârea și acesta este un factor ce conduce la îmbunătățirea transparenței și sporirea accesului publicului la informație.
In conformitate cu Statul de personal avizat la 23 februarie 2018 în cadrul Judecătoriei Ungheni s-au aprobat 71 funcții. În domeniul înfăptuirii justiției activitatea instanței este dirijată de președintele Vasile Șchiopu, numit în funcția de Președinte al Judecătoriei Ungheni prin Decretul Președintelui Republicii Moldova nr.47-VIII din 27.01.2017. În perioada anilor 2012-2023 a deținut funcția de președinte al Judecătoriei Ungheni. Pe 2 mai 2023, judecătorul a fost detașat în cadrul CSM, pe un termen de șase ani, din funcția ocupată de președinte interimar al Judecătoriei Ungheni. Până în prezent, funcția de președinte interimar al Judecătoriei Ungheni este deținută de către judecătorul Petru Triboi.
Conform art.61 al.(1) a Legii №514-XIII din 06.07.1995 cu privire la organizarea judecătorească, activitatea de judecare a cauzelor se desfășoară cu respectarea principiului distribuirii aleatorii a dosarelor prin intermediul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor.
Președintele Judecătoriei este asistat, în cazurile prevăzute de lege, de vicepreședinte și șeful secretariatului instanței judecătorești.
În absența președintelui, atribuțiile acestuia sunt exercitate, în modul stabilit, de către vicepreședinte, sau, în cazul absenței acestora, Consiliul Superior al Magistraturii dispune interimatul funcției de președinte sau de vicepreședinte al instanței, în conformitate cu prevederile art. 4 alin.(l) lit. e) din Legea nr. 947-XIII din 19.07.1996 cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii.
Activitatea organizatorică și cea administrativă a instanței judecătorești este asigurată de secretariatul instanței, condus de un șef numit în funcție de către președintele instanței judecătorești în conformitate cu Legea 514 din 2005 privind organizarea judecătorească și Legea nr. 158-XVI din 4 iulie 2008 privind funcția publică și statutul funcționarului public.
Grefa secretariatului instanței judecătorești asistă judecătorii în procesul de înfăptuire a justiției. În cadrul grefei activează grefierii, asistenții judiciari, Secția evidență și documentare procesuală, Secția sistematizare, generalizare a practicii judiciare și relații cu publicul.
Serviciul administrativ al secretariatului instanței judecătorești asigură activitatea organizatorică a instanței.
Din cadrul serviciului administrativ fac parte: serviciul financiar-economic, serviciul resurse umane, serviciul asigurare tehnico-materială.
Potrivit Hotărârii CSM №153/15 din 25 mai 2021, Judecătoria Ungheni a fost desemnată în calitate de judecătorie-model pilot în cadrul Proiectului USAID „Instanțe Judecătorești Model”.
Conform Hotărârii CSM nr. 20/2 din 22 martie 2022, în cadrul Judecătoriei Ungheni a fost optimizat, pe un termen de 6 luni, numărul de Registre de evidență și documentare procesuală.
În anul 2023, Judecătoria Ungheni a obținut statutul de Instanță Model în urma pilotării proiectului USAID Moldova ,,Instanțe Judecătorești Model” în perioada 2021-2023.
Conform Monitorului Oficial al Republicii Moldova nr. 271-274 (9209-9212) din 27 iunie 2024, a fost publicată Legea nr. 135 din 13 iunie 2024 pentru modificarea unor acte normative (revizuirea hărții judiciare), conform căreia Judecătoria Ungheni va fi arondată la circumscripția Curții de Apel Nord. Datorită modificărilor operate la lege, va fi eficientizat procesul de examinare a dosarelor, dar și vom avansa cu procesele de digitalizare în justiție, cum ar fi extinderea utilizării e-Dosar, a videoconferințelor ș.a.
Începând cu 27 decembrie 2024, a intrat în vigoare Legea nr. 135 din 13 iunie 2024, care modifică Legea nr. 76 cu privire la reorganizarea instanțelor judecătorești din 21.04.2016 și prevede revizuirea hărții judiciare și reorganizarea instanțelor judecătorești din Republica Moldova.Modificările la harta judiciară.