A A A

Rusia și Turcia chemate în instanța de judecată

27 Martie 2017 | 0

    

Cert e că procesul de ju­decată nu a fost unul adevă­rat, ci înscenat de elevii clasei a Xl-a de la liceul „Vasile Alecsandri" din oraşul Ungheni, care au fost în rol de judecă­tori, procuror, avocat, pârâţi, parte vătămată şi martori. Astfel au însuşit lecţia "Răz­boiul ruso-turc, 1806-1812", care a finalizat cu anexarea Basarabiei. Evenimentul a avut loc într-o sală veritabilă de judecată, din incinta jude­cătoriei Ungheni.
   
Profesorul şi cel care a scris scenariul lecţiei, Corneliu Prepeliţă, a declarat că a schim­bat metoda de predare a lecţiei în una netradiţională: „învăţământul pune accen­tul pe implicarea copiilor în activităţi de acest fel. Anexa­rea Basarabiei a fost predată sub formă de proces judiciar, iar elevii nu doar că au asimi­lat cunoştinţele mai bine, dar au simţit ce înseamnă o instanţă de judecată".
 
   Într-un final, după ce au fost aduse argumentele pro şi contra cu privire la anexarea Basarabiei de către Imperiul Rus, preşedintele şedinţei de judecată a dat citire sentinţei: „În 1812 a avut loc anexarea Basarabiei de către Rusia, care a promovat o politică de colonizare şi rusificare. A susţinut, într-o anumită mă­sură, elementul de moderni­zare a regiunii, însă încălcând principiile democratice ale unui popor: dreptul la suve­ranitate şi la independenţă, dreptul istoric, de neam".
     Fiindcă istoria nu are alter­nativă, iar trecutul nu poate fi schimbat, instanţa de ju­decată  s-a adresat elevilor să studieze istoria neamului prin documente şi să ia o ati­tudine obiectivă faţă de tre­cut, să poarte respect pentru personalităţile care în condiţii de represiune şi violenţă au luptat pentru neam, limbă, conştiinţă şi credinţă. Judecă­torii s-au adresat şi istoricilor să fie obiectivi şi imparţiali
în aprecierea evenimentelor istorice.
    
Elevilor le-a plăcut experienţa. Aceștia au spus că lecţia a fost interactivă şi neobişnuită, iar tema „Războ­iul ruso-turc, 1806-1812" a fost asimilată mai uşor.