Cert e că procesul de judecată nu a fost unul adevărat, ci înscenat de elevii clasei a Xl-a de la liceul „Vasile Alecsandri" din oraşul Ungheni, care au fost în rol de judecători, procuror, avocat, pârâţi, parte vătămată şi martori. Astfel au însuşit lecţia "Războiul ruso-turc, 1806-1812", care a finalizat cu anexarea Basarabiei. Evenimentul a avut loc într-o sală veritabilă de judecată, din incinta judecătoriei Ungheni.
Profesorul şi cel care a scris scenariul lecţiei, Corneliu Prepeliţă, a declarat că a schimbat metoda de predare a lecţiei în una netradiţională: „învăţământul pune accentul pe implicarea copiilor în activităţi de acest fel. Anexarea Basarabiei a fost predată sub formă de proces judiciar, iar elevii nu doar că au asimilat cunoştinţele mai bine, dar au simţit ce înseamnă o instanţă de judecată".
Într-un final, după ce au fost aduse argumentele pro şi contra cu privire la anexarea Basarabiei de către Imperiul Rus, preşedintele şedinţei de judecată a dat citire sentinţei: „În 1812 a avut loc anexarea Basarabiei de către Rusia, care a promovat o politică de colonizare şi rusificare. A susţinut, într-o anumită măsură, elementul de modernizare a regiunii, însă încălcând principiile democratice ale unui popor: dreptul la suveranitate şi la independenţă, dreptul istoric, de neam".
Fiindcă istoria nu are alternativă, iar trecutul nu poate fi schimbat, instanţa de judecată s-a adresat elevilor să studieze istoria neamului prin documente şi să ia o atitudine obiectivă faţă de trecut, să poarte respect pentru personalităţile care în condiţii de represiune şi violenţă au luptat pentru neam, limbă, conştiinţă şi credinţă. Judecătorii s-au adresat şi istoricilor să fie obiectivi şi imparţiali în aprecierea evenimentelor istorice.
Elevilor le-a plăcut experienţa. Aceștia au spus că lecţia a fost interactivă şi neobişnuită, iar tema „Războiul ruso-turc, 1806-1812" a fost asimilată mai uşor.